Bicicleta şi zăpada

Mulţi ar spune că ciclismul şi anotimpul alb nu se înţeleg deloc. Adică bicicleta nu se întelege cu zăpada. Aiurea.

Vreau să specific un lucru de la început. Vorbesc de suprafeţe acoperite cu zăpadă, polei, chiar şi zăpadă sau polei îngheţat. Când vine vorba de gheaţă sticlă, aici deja ne băgăm la avioane. Aici fără cauciucuri cu ţinte nu prea ai ce căuta. Dar vorbim de situaţii cam greu de îndeplinit. Dacă nu cauţi adrenalină şi pericol nu prea ai ce să cauţi pe gheaţă. Am zis, să nu fie discuţii.

Eu vorbesc de zăpadă şi suprafeţe pe care le întâlnim prin oraş. Adică zăpada, zăpadă batătorită, polei. Aici chiar nu aveţi de ce să vă faceţi probleme, în cazul în care vreţi doar să vă plimbaţi.

Din păcate, de când am venit acasă, am avut parte de zăpadă abia din a treia zi de Crăciun. A fost cam aiurea Crăciunul fără zăpadă, dar a fost bine. Colinde, mâncare, băutură, colinde, vizite, chestii deastea de Crăciun. Ei bine, în a treia zi de Crăciun a nins în sfârşit. Dimineaţa erau deja cel puţin 10 cm de zăpadă. Am vorbit repede cu un prieten şi am scos bicicletele la plimbare.

Eu pe faţă am cauciucul aproape nou, iar pe spate acceptabil. El are pe faţă acceptabil şi pe spate, am putea spune deloc. E ros aproape complet. Se observă o diferenţă enorma între ele. Eu nu alunecam aproape deloc, el în schimb aluneca dacă era o pantă mai mare. Deci important e să aveţi cauciucuri cât de cât decente. Dacă vreţi să ieşiti cu gume de asfalt, fara profil, sau cu gume roase, atunci o faceţi pe propria răspundere.

Deci e chiar ok cu bicicleta pe zăpadă. Toată lumea care a auzit că am ieşit cu bicicleta, sau cei care ne-au văzut în oraş, m-au întrebat dacă am căzut. Ciudat, nu, nu am căzut. Şi eu m-am mirat. Nu alunecă aşa cum v-aţi aştepta. De fapt nu alunecă aproape deloc. Evident, frâna se utilizeaza cu moderaţie şi doar cea de pe spate. Ochii mereu la drum si ambele mâini pe ghidon.

Am mers şi pe polei, şi pe polei îngheţat, pe zăpadă îngheţată, batătorită, de toate. Am coborât un deal destul de abrupt pe care era zăpadă băţătorită bine. Singura problema e că nu poţi merge prea repede. De fapt poţi, dar e cam greu să te opreşti în timp util în curbă, că de oprit te opreşti, aşa mai încet.

Acum să vă înşir câteva sfaturi, dacă vreţi să rulaţi în siguranţă (pentru distractie, adrenalină, derapaje controlate cu bicicleta, vorbim în tramvai):

– cauciucurile sunt foarte importante, e neapărat nevoie de o pereche cu profile.
– fundul tot timpul în şa, altfel se pierde foarte uşor aderenţa pe spate.
– mâinile tot timpul pe ghidon, dacă dai de o piatră, un bulgare de zăpadă ingheţat, rişti să cazi drept în nas. Şi pe zăpadă nu e prea plăcut.
– se utilizează exculsiv frâna de pe spate. V-aş sugera să decuplaţi frâna faţă ca să nu fiţi tentaţi să o folosiţi.
– frâna se utilizează moderat, roata nu trebuie să se blocheze. Evident că dacă aveţi puţin control asupra bicicletei nu e problemă, însă eu vă vorbesc exclusiv de o plimbare în deplină siguranţă.
– dacă totuşi roata se blochează şi bicicleta începe să alunece în lateral, e absolut necesar să eliberaţi frâna. În cazul în care bicicleta se întoarce în lateral, iar mai apoi prinde puţină aderenţă (asfalt, pietre etc), şansele să cădeţi sunt foarte mari.
– mare atenţie la denivelări, aici se poate cădea cel mai usor.
– mare atenţie la drum pentru a putea anticipa situatiile neprevăzute. Întradevăr, te opreşti mai greu, chiar şi când suprafaţa de rulare e doar udă.

În rest, haine groase, mănusi, chiar şi nişte ochelari în cazul în care ninge ar fi foarte utili.

Deci nu lăsaţi bicicletele să ruginească degeaba pe timpul iernii. Scoateţi-le la plimbare. E foarte frumos si sigur, dacă urmaţi sfaturile de mai sus.

Acest articol a fost publicat în ciclism, d'ale mele, lungi, tutoriale. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Bicicleta şi zăpada

  1. Vlad zice:

    No ma,ai uitat sa specifici ca daca esti experimentat poti sa iesi si cu gume roase(spate) fara nici o problema 😛 :))

  2. MogaFlorin zice:

    Ceea ce nu e cazul tau 🙂

  3. Vlad zice:

    :)))))) deaia nu am cazut,asa-i?:P

  4. Pingback: Prea mult bine | Moga Florin

Lasă un răspuns

